De eerste maand Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Elina - WaarBenJij.nu De eerste maand Valencia - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Elina - WaarBenJij.nu

De eerste maand Valencia

Blijf op de hoogte en volg Elina

28 September 2014 | Spanje, Valencia

Hola a todos!

Na alweer een maand in Valencia te zijn, vind ik het wel eens tijd om een berichtje te plaatsen.
Op 1 september vloog ik naar Valencia, het appartement waar ik zou gaan wonen had ik alleen op foto’s gezien maar het is een heel mooi appartement. Op voor mij echt een top locatie, alles is dichtbij en als ik ergens ver weg heen moet heb ik de metro voor mijn deur. En een heel groot pluspunt het stadion van Valencia is 5 meter verderop, elke keer als Valencia speelt volg ik de hele wedstrijd vanaf mijn balkon. Daarnaast is het ook een heel goed herkenningspunt voor als ik mijn huis niet meer kan vinden.
In het appartement wonen twee Spaanse meisjes, beide heel aardig en ze hebben me die eerste week gelijk geholpen met het vinden van dingen en praktische zaken als een metrokaart en een buskaart. Helaas vertelden ze dat ze beide nog maar een paar dagen zouden blijven omdat hun studietijd in Valencia er op zat.
De volgende dag ben ik opzoek gegaan naar mijn talenschool, Hispania, dit is echt een hele leuke school en het personeel is heel behulpzaam en vriendelijk. Het maakte me gelijk enthousiast over mijn Spaanse lessen waar ik de volgende dag mee zou gaan beginnen. Die eerste week heb ik vooral veel Spaanse lessen gevolgd en de stad verkend met mijn huisgenoten.
Op zondag ben ik voor de eerste keer naar het strand van Valencia geweest met twee Italiaanse Erasmus studenten.

Op 8 september begon dan mijn stage, ik had uitgezocht hoe ik er met het openbaar vervoer moest komen en die maandag ging de wekker heel erg vroeg. Om half 8 stond ik op de metro te wachten die vertraagd bleek te zijn. Toen ik vervolgens opzoek moest naar de bushalte, kon ik die nergens vinden en na ongeveer 5 mensen gevraagd te hebben had ik hem eindelijk gevonden. Toen bleek dat ik hem gemist en dat de volgende pas over een uur ging! Dat was wel even een tegenvaller. Toen ik dus ongeveer een uur te laat aankwam op mijn stage voelde ik me wel heel onnozel. Vervolgens snapten ze bij de balie niet wat ik kwam doen en was ik volgens hun bij een verkeerd gebouw. Toen ik na de 3 keer in mijn beste Spaans uitlegde dat ik hier stage kwam lopen op de afdeling Psychologie en na het noemen van de naam van mijn stagebegeleider begon er een belletje te rinkelen en werd mijn stagebegeleider gebeld. Mijn stagebegeleider heet Laura en spreekt goed Engels. Ze vond het helemaal geen probleem dat ik te laat was. Ze heeft me eerst wat informatie over de school verteld en vervolgens heb ik een heleboel mensen ontmoet, die me allemaal gelijk twee zoenen op mijn wang gaven en in het Spaans hele verhalen tegen me hielden. Het ging een beetje aan me voorbij want ze praatten hier in zo’n rap tempo Spaans. De rest van de week was vooral kennismaken met iedereen, dossiers inlezen en de school de lessen een beetje verkennen. Laura heeft geregeld dat ik gelijk vanaf die maandagmiddag met de schoolbus heen en weer kon, wat mij heel veel tijd en gedoe scheelt.
Mijn stage is dus op een school, het is een privé school met in totaal 2000 leerlingen. Ze hebben er een kleuterschool, basisschool, middelbare school en een soort universiteit. Ik loop stage op de basisschool bij een psycholoog. Ze hebben in totaal 7 psychologen in dienst..
Na vijf dagen stage van 09:00 tot 17:00 en in de avonduren nog Spaanse les was ik vrijdag wel echt toe aan weekend. Vrijdagavond gingen we naar het eramus openingsfeest in Umbracle, wat een hele mooie discotheek is met een open dak. Het was een hele leuke avond! Op zaterdag ochtend ging opeens de bel, wat ik een beetje raar vond en ik dacht ik doe ook maar niet open. Maar opeens hoorde ik de deur zelf opengaan, dus ik ging toch maar even verkennen. Bleek het de klusjesman te zijn die iets kwam maken. Zondagochtend ben ik gaan hardlopen in het park hier, ze hebben hier een heel groot park waar je echt ideaal kan hardlopen. Ik geloof dat half Valencia daar zo over denkt, want het was ontzettend druk. Toen ik terugkwam was de klusjesman weer actief.
Zondagmiddag zijn we nog even naar het centrum geweest om te winkelen, wat erg goed kan in Valencia. Toen was het alweer tijd voor stageweek 2.

Stageweek 2 was wat interessanter dan stage week 1, ik kreeg wat meer taken en mijn idee om een onderzoek te gaan doen was goedgekeurd. Het is een onderzoek naar welk soort kinderen sneller Engels leren, voor de geïnteresseerden :).
Wel had ik op mijn stage een beetje moeite om met verslagen etc. bezig te gaan. Iedereen praat zo veel, ik zit samen met twee anderen op een kamer en elke 5 minuten komt er wel weer iemand binnen die een gesprek begint en zo niet dan hebben ze onderling wel een gesprek. Ik probeer het zoveel mogelijk te volgen, maar omdat het allemaal in rap Spaans gaat is het vrij moeilijk te volgen en worden mijn hersenen er moe van. Daarnaast spreekt mijn stagebegeleider Engels, maar de rest van de psychologen niet dus constant krijg ik vragen in het Spaans en ook al kan ik me redelijk goed in het Spaans redden het blijft toch lastig.
We hebben elke dag warme lunch op school, ik vind het een hele lekkere lunch. Het is elke dag wat anders en over het algemeen redelijk gezond. Omdat ik s middags nu warm eet, ben ik s avonds maar gewoon brood of havermout gaan eten ook omdat ik na een stage dag weinig zin meer heb in veel koken. In stageweek 3 heb ik na overleg met mijn stagebegeleider besloten dat het beter is dat ik vrijdag thuis werk, zodat ik rustig de tijd heb voor mijn verslagen. Op stage had ik ook niet genoeg tijd over voor mijn verslagen en moest ik daar vaak s’ avonds nog mee bezig. Wel ben ik heel enthousiast over mijn stage, ik vind het erg leuk om dingen te onderzoeken en te observeren en het contact met de leerlingen en collega’s wordt steeds beter. Morgen start stageweek 4 alweer!

Verder gaat het leven hier goed! De eerste twee weken vond ik af en toe best lastig met al die nieuwe indrukken en ergens komen waar je niks en niemand kent. Maar ik begin steeds meer mijn draai te vinden en heb al veel leuke mensen leren kennen. Het is nu eenmaal een grote uitdaging, maar nu ik aan het typen ben over wat ik doe denk ik dat ik al heel veel geleerd heb.
Wel heb ik aangegeven dat ik van huis wil veranderen, want ik heb nog steeds geen nieuwe huisgenoten en dat begint toch een beetje suf te worden. Het weer is op het moment iets frisser (25 graden) en ik hoor verschillende mensen klagen, maar stiekem vind ik het wel fijn. De eerste weken was het echt bloedheet en bij elke stap die je zette voelde je het zweet op je voorhoofd meer worden. Over twee weken komen mijn ouders al, zin in! Hopelijk is het dan stralend weer zodat we naar het strand kunnen. Ook hebben Dana, Syta en Haitsen hun reisje al geboekt en zijn dat echt dingen om naar uit te kijken!

Als ik duidelijkheid heb over mijn adres zal ik het doorgeven en iedereen die denkt ik wou dat ik van dat lekkere weer had, KOM LANGS!

Un abrazo!

  • 28 September 2014 - 15:57

    Syta:

    Super leuk Lien! Wij hebben er ook zin in. Enjoy en succes xx liefs

  • 29 September 2014 - 08:44

    Dana:

    Leuk verhaal! En kan me heel goed voorstellen dat je na een warme middagmaaltijd en een lange dag stage, 's avonds gewoon voor een broodje of bordje havermout gaat!
    Suerte y hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Valencia

Stage Valencia

5 maanden stage in Valencia

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2015

Adios, Me Voy

19 December 2014

Vacaciones

23 November 2014

Pura Vida

26 Oktober 2014

Segundo mes

28 September 2014

De eerste maand Valencia
Elina

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 2830

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 31 Januari 2015

Stage Valencia

01 September 2010 - 01 November 2014

Spaans leren

Landen bezocht: